5.11.15

Herkkupäivä: hyvä vai huono?


Heipsan! :)

Tänään päätin kirjotella tämmösestä aiheesta kun herkkupäivä. Oon miettinyt jo pidemmän tovin sitä, että onko herkkupäivä hyvä vai huono juttu? Tällä siis tarkoitan sellaista perjantaina tai lauantaina pidettävää tarkoituksellista herkkupäivää, jolloin on ''lupa'' syödä epäterveellisemmin kuin arkena.
j
Muuten tosta sanasta ''epäterveellinen'' tuli mieleen, että jotenkin tuntuu siltä, että nykyään tosi moni herkuttelee esim. joillain banaaneilla tai taateleilla yms. Joten haluun selventää, että mun herkut ei tosiaankaan oo tommosia. Tarkotan nyt siis ihan oikeita herkkuja - karkkia, sipsejä, jäätelöä, keksejä yms!!
Itse mä olen tietoisesti pitänyt perjantaita tai lauantaita sellaisina herkuttelu päivänä jo pitkään. Tälläisena herkkupäivänä mulla saattaa tulla mätettyä oikeestaan aika paljonkin kerralla kaikenlaisia herkkuja. Välillä ehkä sen verrankin liikaa, että tulee jo sellanen ''foöjdof'' -olo. Joinakin viikkoina mä en syö muina päivinä herkkuja kun vaan tolloin pe/la, mutta on niitäkin viikkoja jolloin herkkuja tulee syötyä parikin kertaa ihan jo viikolla. Kuitenkin rupesin miettimään, että onko herkkupäivä tavallaan ihan tyhmä juttu? Entä jos oikeesti perjantaina ei edes tee mieli herkkuja, mutta niitä on kuitenkin ''pakko'' ostaa koska: ''hei halooo tänään on herkkupäivä??'' Tai entä, jos herkkunälkä onkin vain pelkkä luulo johtuen siitä, että tietää tänään olevan herkkupäivä? 
IMG_0292
Olisko se vaan parempi olla päättämättä herkkupäivää ennalta? Söis herkkuja kohtuudella, kun niitä oikeesti tekee mieli (tietenkin omaa järkeä käyttäen - eli ei siis kuitenkaan ihan joka päivä), eikä huijais itseään syömään niitä yhtenä/kahtena tiettynä päivänä.

 Nyt ihmeessä kertokaas, miten teillä toimii? Millaisia herkkutottumuksia teillä on ja miten se on sujunut? :)
Odotan innolla vastauksia, joten toivottavasti jaksaisitte kommentoida!


-Janina

14 kommenttia:

  1. Mulla ei oo koskaan ollut minkäänlaista karkkipäivää ja pyrin siihen etten osta mitään herkkuja. Jos joku tarjoaa nii voin syödä, mutta kun miettii miten vähäksi aikaa oikeesti saan mielihyvää yhdestä karkkipussista ja miten siihenkin menee rahaa niin aika usein jää kyllä kauppaan. Jotain sorrun ostamaan ehkä n. kerran kuussa, välillä tulee herkuteltua enemmän ja sitten voi taas mennä kauan ennen kuin syön mitään. Jos minkäänlaista itsekuria on (ja sitäkin voi kehittää) niin järkevämpäät musta syödä vaan sillon kun oikeesti tekee mieli :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon myös miettinyt tota, ettei itse ostais herkkuja vaan söis silloin kun tarjotaan! :) Ehkä niin ois helppo pysyä semmosessa kohtuu syömisessä!

      Poista
  2. Pienenä mulla on ollut ns. karkkipäivä, mutta ne jäi joskus ala-asteen loppupuolella pois. Sitten olikin vaihe, kun herkkuja ei tullut syötyä yhtään, mutta nyt oon kyllä ihan koukussa kaikkiin herkkuihin. Mä syön nykyään herkkuja silloin, kun tekee mieli, mutta yritän säädellä määrät kohtuulliseksi, ettei ihan mitään karkkipussia, jäätelöpakkausta ja sipsejä tule vedettyä samana päivänä :) Mut uskon, että tää on tosi yksilöllinen juttu, että jokainen kokee eri tavalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin totta! Jokaisella on varmastikin omanlaiset herkkujutut. Pitää löytää se oma juttu :)

      Poista
  3. Itellä ei oo koskaan ollu herkkupäivää, että syön hyvän maun rajoissa sitten. Pitäs kyllä tehdä sellanen kerran viikkoon herkkupäivä niin herkkujen kuin ruuan suhteen että esm pitsapäivä ja karkkipäivä ois samas. Niin sais kunnon buustauksen ettei tee mieli herkkuja :D

    http://janitaqq.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kumpa mullakin tulis yliannostus yhestä isosta kerrasta.. mutta ei niin ei :D

      Poista
  4. Minullakin on herkkupäivä tuo pe/la, ja silloin syön fiilispohjalta, en välttämättä ollenkaan, joskus huonoon oloon asti. Irttarit on rakkaus ja heikkous ♥. Munmielestä siis hyvä idea :) Mukava postaus

    http://rakkausruokaaninspiroi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :) Irttarit on kyllä parasta <3

      Poista
  5. Nyt on kyllä pakko kommentoida jotain! : D Mulla oli pienenä herkkupäivä aina lauantaina ja sillon tuli mätettyä kunnolla esim. sipsejä ja muuta. Nyt en oo pitänyt herkkupäivää enää moneen vuoteen, koska mulla se menee just siihen, et viikolla tekee mieli suklaata tai jotain hyvää ja ei voi syödä, koska herkkupäivä on lauantaina. Sit koittaa lauantai ja ei tee enää mieli herkkuja. Nykyään syön vaan sillon, kun haluan. Liian usein käy myös niin, et ei tee kunnolla mieli herkkuja, mut niitä tulee silti syötyä, koska on tylsää tai jotain. : o Ja tää ei oo ollenkaan hyvä juttu. : ( Tai jos kaapissa on suklaata, jota ei hirveesti tee mieli, niin tulee silti otettua pari riviä, koska ei oo tekemistä. Tulipa pitkä avautuminen taas. : D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep toi on niin tuttua! Vaikka ei edes tekis mieli, niin käsi vaan käy ja niin ne herkut vaan menee, kun ei oo muutakaan tekemistä, haha :D

      Poista
  6. Mulla oli pienenä karkkipäivä lauantaina, mutta jossain vaiheessa se jäi pois ja herkuttelu pysyi kohtuullisena. Ja mulle herkkuja on siis karkit, sipsit yms eikä vaiks hedelmät. Nyt oon kuitenkin alkanut lipsua siitä kohtuullisuudesta, mutta yritän löytää sitä kultaista keskitietä herkuttelun ja terveellisyyden välillä.

    http://aavistusonnea.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täälläkin kultanen keskitie etsinnässä.. Hehee :)

      Poista
  7. Tää oli kivan erilainen postaus :)! Mulla on yleensä herkkupäivä perjantaisin mutta välillä se kyllä tuntuu venyvän myös lauantain ja sunnuntain puolellekkin.. :'D

    VastaaPoista