18.9.15

Ilman lihaa?

1
2
Heissulivei! Mitä teille kuuluu? :) Mulle aikas tosi hyvää, viikonloppu alkaa jes! 
Nyt pomppaankin viime viikonloppuun, jolloin surffailin netissä ja jostain syystä löysin itteni kattomasta videota, jossa eräs tyttö puhuu vegaaniruokavaliosta (vegaanit eivät siis syö mitään eläinperäistä). Tätä videota katellessa, muhun iski uteliaisuus kokeilla vegaaniruokavaliota. Hohoo taas tällänen perus yhtäkkinen päähänpisto :D (oon jotenkin yli-innokas kaikenkokeilija). Noh, kyseisestä aiheestahan mä en tiennyt yhtikäs mitään (en kyllä vieläkään tiedä :D), mutta mikäs se siinä, kun ottaa asiasta selvää ja ryhtyy toimeen! Itse oon syöny lihaa koko elämäni ajan, enkä ole siihen kummemmin kiinnittänyt mitään huomiota. Rakastan eläimiä ja mua myös kiinnostaa, miten tällainen ruokavalio vaikuttaa muhun fyysisesti ja ehkä henkisestikin? Maanantaina sitten päätin aloittaa viikon pituisen vegaaniruokavaliokokeilun.
3
Netistä oon lukenut, että moni tuntee itsensä energisemmäksi ja terveemmäksi syödessään vegaani- tai kasvisruokaa. Aluksi olin sitä mieltä, että jätän pois pelkästään lihan, mutta kuitenkin tulinkin siihen tulokseen, että kokeilen olla myös ilman maitotuotteita ja kananmunaa. Nyt kuluneen viikon aikana oon huomannut, ettei ruuan jälkeen olo tunnu yhtään raskaalta tai turvonneelta. Muutenkin fiilis tuntuu erittäin hyvältä! Kuitenkin, jos tämänlaiseen ruokavalioon ryhtyy, pitää opiskella paljon asioita ja ainakin näin aluksit nähdä myös hieman enemmän vaivaa kaikessa. Tärkeää on saada kaikki tarvittavat ravintoaineet ja muodostaa täyspainonen ruokavalio. (mikä ainakin musta tuntuu jotenkin haastavalta näin alkuvaiheessa)
4
5
Itseäni mua ei kiinnosta, mitä muut suuhunsa pistävät tai ylipäätänsä ajattelevat vegaani- tai kasvisruuasta. Itse haluan tätä nyt kokeilla, eikä sitä tiedä mitä mä ensi viikolla syön?
Tällä hetkellä oon ainakin tosi innoissani tästä ’’kokeilusta’’ ! Ja jotenkin musta vaan tuntuu, että tää viikko ei riitä mulle, vaan jatkossa mun ruokavalio jatkuu tämän suuntaisena. Ehkä saatan jatkaa vanhaan tapaan maitotuotteiden käyttöä tai syödä lihaa tai sitten en kumpaakaan, ei voi tietää.. :)


Huomatkaa muuten, että noi kuvat on ihan vaan rekvisiittana, eikä niissä tosiaankaan ole kaikki ruokapyramiidin jäsenet ihan messissä! Mm. viljatuotteet puuttuu kokonaan ymsyms. (Mun oli pakko sanoa toi, koska pakkomielle <3 ja samalla haluan välttää värinkäsitykset :D) Ja muistakaa myös se, että oon ihan ööää tän asian kanssa ja muutenkin vasta kokeilemassa ja oppimassa :)

Onko teillä kokemusta tällasesta ruokavaliosta?  Ja hei vinkkejä ja apuja saa antaaa!! :)
-Janina



14 kommenttia:

  1. Mulla on pienestä pitäen ollut paljon vatsa ongelmia, jonka takia olen jättänyt kokonaan maito tuotteet sekä ruokia missä on lisättyä sokeria pois (mm. karkit, sipsit, pitsat, vaaleta leipää, majoneesit jne). Vaikka ei ihan samanlainen "dieetti" on kuin sulla huomasin melkeinpä heti että olo on paaaljon parempi eikä väsytä enää samalla tavalla. Tällä linjalla on pysynyt jo monta vuotta, ja olo on parempi kuin koskaan ennen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itekin tunnen mun olon tosi energiseksi ja just sen takia halu pysyä tän tyylisessä ruokavaliossa koko ajan vaan kasvaa! :)

      Poista
  2. Huippua! Mä olen itse viimisten viikkojen aikana pikkuhiljaa siirtynyt täysin vegaaniksi, aiemmin olen ollut lakto-ovo ja kaksi viimevuotta syönyt lihaakin, mutta voin vaan niin paljon paremmin vegaanina sekä henkisesti että fyysisesti:)
    Oon aina ihan fiiliksissä jos joku kertoo edes ajatelleensa asiaa ja kerron mielelläni kaikenlaista nippelitietoa, mutta en minäkään kellekään ajatusmaailmaani tuputa - mies syö lihaa, samoin syötän koiralleni raakaruokaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä, olo tuntuu niiiin paljon paremmalle! Tää alkaa tosiaan tuntumaan yhä enemmän mun jutulta! Itteäni jotenkin vaan vielä mietityttää kaikki asiat, mutta luulen, että eiköhän ne ajan kanssa sutviinnu :)

      Poista
    2. Varmasti mietityttää, itsellä ainakin on auttanut ihan hirveästi erilaiset kasvisruokablogit sekä vegaanikokkikirja! Suosittelen ehdottomasti tutustumaan erilaisiin:)

      Poista
  3. Tosi hyvä postaus!:) Itekin oon vähentänyt lihansyöntiä ja maitotuotteiden käyttöä. Kasvisruan jälkeen on kyllä aina kylläinen, mutta kevyt olo!

    VastaaPoista
  4. Oi ihana kuulla sun hyvistä vegaani kokemuksista ! Ite oon ollu kohta vuoden vegaani ja en todellakaan lopettaisi:) itelläni oman hyvän olon lisäks on tärkeetä eläinten oikeudet ja se miten tää elämäntapa on paljon parempi maapallolle. Jos yhtään kiinnostaa niin kato ihmeessä 101 reasons to go vegan video:----) musta on ihanaa kun oot innokas kokeileen erinlaisia ruokavalioita. Ja jos sulla on yhtään mitään kysyttävää niin kysy ihmeessä mitä vaan esim iigeessä tiiamalinen !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei itseasiassa mä katsoinkin pätkän tota videota, pitääpä kattoa se muuten loppuun :) Ja oi kiitos, tuun kysäsemään jos tulee jotain!! :)

      Poista
  5. Tiedän ihmisiä, jotka ovat olleet vegaaneja. Eihän se henkilölle itselleen sinänsä ole hankalaa, mutta voin kertoa, että yritäpä kokata jotain tällaiselle henkilölle; ei maitoa, kananmunia, lihaa, liivatetta (jota löytyy muuten ihan tosi monesta jutusta eli ei karkkeja tai hyytelökakkuja..). Varmasti voi toimia aikuisella, mutta kasvavassa iässä kannattaa miettiä, että saa riittävästi kalsiumia, rautaa ja proteiineja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toikin on kyllä totta! Ja niin onhan siinä tarkkailemista, että saa riittävästi kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita ja niin välttyy puutostiloilta! :)

      Poista
  6. Vautsi, rakastan vegaaniruokaa. Mun sukulaisperhe on kokonaan vegaaneja eikä perheen lapset ole ikinä saaneet mitään eläinperäistä elimistöönsä, edes raskausajalta. Jos asuisin heidän luonaan niin olisin kyllä varmaan itsekkin vegaani sillä mitään tarvetta eläinperäisille tuotteille ei ole heidän menullaan :D Musta tuntuu et helpoiten siihen pääsee vähitellen jättämällä ruoka-aineita pois ja vaalia samalla paljon tietoa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho wau!! Jep, ainakin paljon opittavaa ja opiskeltavaa on, mutta siihen onneks auttaa innostuneisuus ja korkea opiskelumotivaatio kiinnostuksen ansiosta! :)

      Poista
  7. Haluaisin itsekin joskus kokeilla vegaaniruokaa, edes testata ja saada laajennettua omia ruokatottumuksia, vaikken välttämättä usko siihen täysin jäävänikään. Toisaalta minulle maidoton oli vain kokeilu, mutta oon kuitenkin jatkanut nyt vuoden ajan semimaidottomana niinkuin aion jatkaa jatkossakin, niin ei sitä koskaan tiedä tietenkään! :D

    http://m-stay-fresh.blogspot.fi/

    VastaaPoista