14.6.15

8 vinkkiä välttää stressiä

IMG_0678

Noin viikko sitten haastoin itseni parantamaan stressinhallintakykyäni. Nyt päätinkin kirjoittaa ylös muutaman vinkin itselleni (ja miksei myös teille!!), joilla välttäisin turhan stressini. 

Ja tässä ne tulevat.. :)


1. Käytä kalenteria 

Kalenteri on ollut elämässäni mukana jo vuosia, mutta sen käyttäminen on jäänyt hieman taka-alalle. Ylös kirjoitetut asiat ovat järjestyksessä kalenterissa, mikä selkeyttää ajattelua ja helpottaa aikatauluttamista ainakin omalla kohdallani.

IMG_2055

2. Mene aikaisin nukkumaan

Väsyneenä kaikki asiat saattavat tuntua paljon mahdottomammilta. Huonosti nukutun yön jälkeen fiilis on väsynyt ja tuntuu siltä, ettei mistään tule mitään. Treenaamaankaan ei jaksaisi välttämättä lähteä ja silloin siitä tuleekin helposti pakkopullaa.  Hyvin nukutut yöunet lupaavat pirteän ja reippaan mielen, jonka avulla asiat tulevat tehdyksi hyvällä fiiliksellä.

IMG_2167

3. Älä suorita

Vielä keväällä pidin melkein jokaista treeniäni suorituksena. Olipa se sitten kuntosali, lenkki tai pelkkä kävely, oli se suoritus. Nyt vihdoin olen päässyt asian ytimeen, ja oppinut sen, että liikunnasta kuuluu nauttia. Suhteeni liikuntaan on muuttunut kevään aikana huimasti parempaan suuntaan – vaikka kehittämistä kylläkin vielä on! Tärkeintä on nauttia ja olla stressaamatta urheilusta. Tämä vinkki pätee liikunnan lisäksi myös kaikkeen muuhunkin. 

IMG_2099

4. Syö säännöllisesti

Kun vahingossa sattuu pidempi tauko ruokailuiden väliin, niin aiai kun musta tulee ihana kiukkupussi. Asiat tuntuvat kaatuvan päälle, maapallo pimenee ja stressi valtaa pään, eikä mikään ole enää hauskaa. Säännöllinen syöminen on tärkeä tapa pitää mieli positiivisena ja huolettomana.

IMG_9867

5. Pidä yllä positiivinen asenne

Asenne vaikuttaa kaikkeen. Positiivinen ajattelutapa auttaa haasteissa ja vastoinkäymisissä.  Asiat yleensäkin sujuvat helpommin, kun niitä lähtee tekemään positiivisin mielin ilman turhaa miettimistä. Kaikki lähtee asenteesta!

IMG_9096

6. Älä lupaile turhia

 Olen huomannut itsestäni, että helposti tulee lupailtua asioita (sekä itselleni että muille), jotka eivät oikeastaan sopeudu aikatauluuni. Varsinkin itselleni lupailen useita asioita, joiden tekemistä stressaan. Kun asia jää puutteellisen ajan takia tekemättä, alkaa se vaivaamaan päätäni ja tadaa lisää stressiä! Lopetan siis turhat lupailut ja opettelen sanomaan ei..

IMG_0898

7. Anna itsellesi lupa olla tekemättä mitään

 Aina ei tarvitse olla hikipinkona tekemässä jotain. Joskus on hyvä vain olla ja levätä. Itsestäni olen huomannut sen, että turhaudun ja hermostun, jos päivälle ei ole keksitty mitään ohjelmaa. Pitäisi osata rentoutua ja tyhjentää ajatukset kaikesta. Nyt on korkea aika opetella nauttimaan olemisesta.

IMG_0150

8. Ole tyytyväinen

 Monesti on vaikea olla tyytyväinen itseen tai omiin saavutuksiin. Usein tavotellaan jotain suurempaa tai parempaa. Olen yrittänyt kehittää ajatteluani tyytyväisyyden suhteen, mutta kehittämisenvaraa on vielä paljon. Joskus käy niin, etten ole tyytyväinen edes silloin, kun olen saavuttanut oman tavoitteeni. Vähempikin riittää!

Nämä kahdeksan asiaa tulivat itselleni mieleen ja pyrin miettimään niitä joka päivä ihan kunnolla. Me päätettiinkin mennä jo huomenna Jukan kanssa Tallinaan jee! Lähdetään jo aikaisin aamulla, yövytään hotellissa yksi yö ja tullaan tiistai-iltana takaisin Suomeen. Seuraava postaus onkin sitten Tallinnasta :) 

Mukavaa sunnuntaita kaikille! :)

-Janina

4 kommenttia:

  1. Vau miten upeita kuvia täällä! Oot todella kaunis myös :)

    VastaaPoista
  2. Moikka! Sulle olis tarjolla haastetta blogissani. :) Btw, tosi kiva postaus ( pitäis itsekin ostaa kunnon kalenteri helpottamaan elämää ) ja hienoja kuvia! :)

    http://satumaaritanneli.blogspot.fi/2015/06/liebster-awards.html

    VastaaPoista